Årsplan i matematik i 1.kl. 2023/24
De centrale kundskabs- og færdighedsområder:
| Arbejde med tal og algebra | Arbejde med geometri | Matematik i anvendelse | Kommunikation og problemløsning |
Tal
Optælling og talnavne: tælle til 20, 50, 100. Tælle med 10ére. Læse, skrive og ordne tal til 100. kende til positionssystemet (tiere og enere). |
Addition: anvende symbolerne + og =. Kende og anvende addition med tal under 50. kende til addition med tierovergang. Løse hverdagsproblemer vha. addition. |
Subtraktion: anvende symbolerne – og =. Udregne forskel. Hvor mange flere; hvor mange færre. Løse hverdagsproblemer vha. subtraktion. |
Gruppering og veksling: gruppere i sæt på 2,3,4 og 5. veksle mønter og sedler. |
Mønstre: lave mønstre med tal. Fortsætte mønstrene. Ulige tal og lige tal. |
Halve og kvarte: identificere og lave halve og kvarte. Bruge lige store dele. |
Lommeregner: anvendelse af lommeregneren til addition og subtraktion. |
Geometri
Sortering af polygoner |
Lave og bruge polygoner og polyedre: lave 2D og 3D figurer. Se på relation mellem dem. |
Symmetri: genkende symmetri og lave symmetriske tegninger. |
Mønstre: lave mønstre. Genkende og fortsætte geometriske mønstre. Opdage vandrette og lodrette linjer. |
Blive sikker i at måle afstande: sammenligne længder uden anvendelse af standardiserede enheder. Måle, ordne og bergen med ikke standardiserede mål. Opdage behovet for standardiserede mål. Indføre meter og centimeter. |
Vægt: sammenligne, ordne og beregne med ikke stand. mål. |
Areal: sammenligne, ordne og beregne med ikke stand. mål. |
Rumfang og rumindhold: sammenligne, ordne og beregne med ikke stand. mål. |
Matematik i anvendelse
Sortering i gruppering: sortering igen og igen ud fra forskellige kriterier og drøftelse af kriterierne, idet vi sikrer os, at en genstand kan tilhøre mere end en gruppe. Indføre den tomme gruppe. |
Indføre diagrammer: indføre skriftlig notation til sorteringsøvelserne på flere måder. |
Indsamling og registrering af data: lave simple undersøgelser og vise resultat fx i et pindediagram. |
Simpel sandsynlighed/tilfældighed: terningekast/spil. |
Tid og klokken: kende klokken på et ur. Navne på ugedage og måneder. |
Problemløsning og arbejdsmetoder
Sprog: kende nogle matematiske begreber og kunne beskrive matematiske processer. |
Eksperimenter: kunne gennemføre og observere. Samarbejde. |
Vi arbejder med bogsystemet Sigma for første, og eleverne har en ekstra mappe med skriftlige opgaver, som understøtter deres emner.
Der vil hver uge være matematikaktiviteter; fx spejlingsstopdans, leg med trylledej, ordreblindebuk, tal på linje, 10´vennerlege, spil, aktiviteter med størrelser og former mv.
Der bliver bl.a. taget udgangspunkt i:
”100 ideer til aktiviteter i matematik” af Bo Kristensen og Rikke Teglskov.
Årsplan for Pil i Engelsk
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
Årstider og højtider
Ugedage og måneder | Eleverne får kendskab til ord relateret til de årstider og højtider, vi løbende møder gennem skoleåret, vha. bøger & kopiark m. praktiske, kreative og teoretiske opgaver, sange/danse og lege. Ligeledes om ugedage og måneder. |
|
Basis engelsk | Gennem kombinerede læringsmetoder vil eleverne lære de engelske farver, tal, former, madvarer, familierelationer/familiemedlemmer, sport/hobbyer, mm. Ligeledes vil eleverne lære at sige og forstå korte sætninger. |
|
Bog - Let’s do it 0. klasse
Bog - Break 1. klasse | Bøgerne indeholder relevante opgaver, og vi vil springe lidt i siderne og dermed lave de sider, der passer til de emner som vi kommer til at arbejde med i løbet af skoleåret, heriblandt årstiderne, ugedagene, farverne, tallene, familien, tøj, sport/hobbyer, mm. | https://forlagetdelta.dk/produkt/new-lets-do-it-step-0/
https://forlagetdelta.dk/produkt/break-1st-round/ |
Kopiark | Relevante kopiark som supplement til bøger for en målrettet undervisning. |
|
Sange & lege | Som bidrag til varieret undervisning vil vi starte/slutte hver lektion med en sang/leg, for at koble emnerne vi arbejder med teoretisk sammen med noget praktisk, sjovt og aktivt. Et eksempel hertil vil være at lege McDonald’s Drive-In, hvor eleverne på bedste vis skal ekspedere hinanden og bestille på engelsk. | https://www.youtube.com/watch?v=mXMofxtDPUQ
https://www.youtube.com/watch?v=D0Ajq682yrA
https://www.youtube.com/watch?v=RuqvGiZi0qg |
Tværfagligt med billedkunst | Engelsk-undervisning vil være tværfaglig med billedkunst, hvor eleverne bla. skal lave og pynte en “ordbank”, hvori eleverne løbende putter laminerede billeder i, af de ting som de har lært det engelske ord for. |
|
Årsplaner, forenklede fælles mål:
I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod.
Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen.
På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte.
Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen.
De forenklede fælles mål kan ses her:
Fælles mål
Årsplan PIL Kristendom 2023-2024
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
Bibelske fortællinger | Der tages udgangspunkt i den danske kristendom. | https://www.youtube.com/playlist?list=PLdPmo_fYk0IdgbNVE8w5Pnruk9WX65_YG |
Tro og tanker | “Det tror jeg ikke på” Måske har du hørt nogen sige det. Men hvad betyder det ikke at tro på noget eller nogen? | |
Frelse, nåde og tro | Er du nogensinde blevet frelst fra noget? Skal man altid tilgive hinanden? Hvad er synd? Hvorfor bliver historien om Adam og Eva kaldt for syndefaldet? Hvad vil det sige at vise nåde? | |
Store følelser | Kærlighed og glæde. Had, jalousi og angst. Det er bare nogle af de følelser, livet er fyldt med. Nogle gange er vi mennesker glade, andre gange er vi sure. Vi kan også være bange og kede af det. I dette forløb skal vi arbejde med nogle af de følelser, alle mennesker har. Og vi skal arbejde med dem på mange forskellige måder. | |
Den blå planet | Den blå planet. Sådan kalder man planeten Jorden. Men ved du, hvordan verden blev til? Eller hvorfor? | |
Højtider | Her skal eleverne arbejde med de forskellige højtider, der bliver fejret. | |
Andre mærkedage | Hvilke andre dage bliver også markeret i nogle familier. | |
Fabler | Vi hører om heste, grise og køer, om den trofaste hund på stranden, lammene i ly under kæmpedyssen, den gamle kone og hendes hest, påfuglen der værner sine unger mod ræven, og ikke mindst den dræbte vildand og hendes efterladte unger. | Gennem snart tre århundreder har Kaalunds Fabler for børn med tegninger af Johan Thomas Lundbye underholdt børn og barnlige sjæle. Nu har Vagn Lundbye gen-digtet de klassiske og kanoniserede fabler. |
Små film om ovenstående emner. | . | https://www.youtube.com/playlist?list=PLdPmo_fYk0IdgbNVE8w5Pnruk9WX65_YG |
Årsplan Natur og teknologi i pil 0. og 1. klasse 2023/2024
Uge | Emne | Beskrivelse | Mål |
34-41 | Afrikas dyr | Vi arbejder med et forløb om Afrikas dyr fra https://cdn.legoglektie.dk/wp-content/uploads/2021/04/Fagtekster-om-dyr_compressed-1.pdf
Vi arbejder med: Strudsen, giraffen, elefanten, zebraen, krokodillen, løven, flodhesten, næsehornet. Fagord.
| Eleven har viden om dyr, planter og svampe. Eleven kan mundtligt anvende enkle fagord og begreber. Eleven har viden om enkle fagord og begreber. Eleven har viden om enkle naturfaglige teksters formål. Eleven kan orientere sig i en enkel fagtekst.
|
42-45 | Sommerfugle | Vi arbejder med et forløb om sommerfugle fra https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/ramasjang-redder-sommerfuglene
Vi arbejder med: | Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål. Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur. Eleven har viden om dyr, planter og svampe. Eleven kan anvende naturtro modeller. Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning. Eleven har viden om organismers opbygning. Eleven kan genkende natur og teknologi i deres hverdag. Eleven har viden om natur og teknologi i det nære. Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer. Eleven kan mundtligt anvende enkle fagord og begreber. Eleven har viden om enkle fagord og begreber. Eleven kan fortælle om sommerfuglens opbygning og udvikling. Eleven har viden om, hvordan de kan hjælpe sommerfuglene. Eleven kan lave en simpel undersøgelse af biodiversiteten i skolegården.
|
46-49 | Planter | Vi arbejder med kompendie fra www.opgaveskyen.dk
Vi arbejder med: Eleverne skal tegne en plante. Vi taler om delene på en plante. Hvordan en plante vokser. Hvordan en plante vokser. Fagord om planter.
Hvad skal en plante bruge. | Eleven har viden om enkle fagord og begreber. Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende enkle fagord og begreber. Eleven har viden om dyr, planter og svampe.
|
49-1 | Superdyr | Vi arbejder med et forløb om superdyr fra https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/superdyr-i-saerklasse
Vi arbejder med: | Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål. Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur. Eleven har viden om dyr, planter og svampe. Eleven har viden om organismers opbygning. Eleven kan mundtligt anvende enkle fagord og begreber. Eleven kan fortælle om et smådyrs superkræfter.
|
2-5 | Sød, nuttet og fare | Vi arbejder med et forløb fra dr skole https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/soed-nuttet-og-i-fare
Vi arbejder med: Pindsvineunge. Dueunge. Kattekilling. Due. Isfugl. Sælunge.
| Eleven har viden om dyr, planter og svampe. Eleven har viden om organismers opbygning. Eleven har viden om organismers årscyklus.
|
6-10 | Saltvand og ferskvand | Vi arbejder med et forløb fra dr skole https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/saltvand-og-ferskvand vi arbejder med:
| Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål. Eleven kan undersøge lys, vand og vejr i hverdagen. Eleven kan forklare hvor man kan finde saltvand og fersk vand i naturen. Eleven kan fortælle om forskel på saltvand og ferskvand. Eleven får viden om vandets kredsløb.
|
11-14 | Mig og min hjerne | Vi arbejder med et forløb fra www.legoglektier.dk
file:///C:/Users/Henning%20Hans%20Nissen/Downloads/mig-og-min-hjerne-1-laer-om-hjernen.pdf
Vi arbejder med: | Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål. Eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag. Eleven kan mundtligt forklare om hjernens hylder samt hvordan den er opmærksom, styrer og husker.
|
14-25 | Årstider | Vi arbejder med et forløb fra leg og lektie: https://cdn.legoglektie.dk/wp-content/uploads/2021/11/Aarstider-natur_teknik-5-2.pdf
Vi arbejder med: | Eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag. Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Eleven har viden om vejr, vands tilstandsformer og karakteristika ved lys. Eleven kan illustrere vejr og årstider. Eleven har viden om dagslængde, temperatur og nedbør. Eleven har viden om karakteristika ved årstider i Danmark. Eleven har viden om nedbør, vind og temperatur.
|
Ret til ændringer forbeholdes
Årsplan for Billedkunst i Pil
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
---|
Læring om farver | Gennem kreative projekter får eleverne læring om grundfarver og nuancer, samt hvordan farver kan kombineres og blandes. | https://multimediedesigneren.dk/wp-content/uploads/2021/11/fargesirkel-47-1-1024x996.jpg |
---|
Redskaber & lærreder | Eleverne lærer at bruge forskellige redskaber & lærreder til at skabe kunst og billeder. Bla. male med fingrene, lege med modellervoks, puste farverige bobler med sugerør på papir, vinduesmaling, lave struktur med gafler, mm. Herigennem øves motorik samt koordinering af bevægelse og syn. |
|
---|
Ansigtsudtryk, følelser/humør og stemninger | Eleverne lærer at udtrykke og aflæse ansigtsudtryk, følelser/humør og stemninger i billeder/figurer, herunder selvportrætter og små quizzer |
|
Større projekt til udstilling på skolen | Hver elev laver et dyr der lever i vand, på land og i luften samt et fantasi rumvæsen, som hænges op på et lærred med i forvejen malet hav, landskab, himmel og univers. Her vil eleverne benytte forskellige materialer, diverse krea-metoder, fantasi og viden til at skabe fælles kunst, der udstilles på skolen og som kan betragtes dagligt af eleverne i dette og fremtidige skoleår. |
|
Collage | Vi skal skabe collager med fokus på form, farve og nuancer. |
|
Fælles projekter | Fokus på fællesskab, samarbejde og kompromiser i mellemstore fællesprojekter. |
|
Fortælle historier med kunst og fantasi | Eleverne vil lære at fortælle historier gennem kunst, både i et enkelt billede og billedserier (tegneserie & animationsfilm) |
|
Tværfaglig med engelsk | Eleverne vil skabe ting ud fra ovenstående, som vi løbende vil benytte i engelskundervisningen. |
|
Årsplaner, forenklede fælles mål:
I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod.
Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen.
På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte.
Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen.
De forenklede fælles mål kan ses her:
Fælles mål