Årsplaner matematik
Årsplan for matematik i Pil 2021/2022
Før Sigma 0.klasse
Supplerende kopiark
Mattip.
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
Leg og undren | Lege med tal og regnestykker, er i fokus i forhold til at kropsliggøre matematik for børnene. Ligeledes er bevægelse i undervisningen en god ting at have in mente. Der skal være plads til at eleverne undrer sig og stiller spørgsmål til hinandens oplevelser af opgaver samt forståelse eller manglende af disse.
|
|
Frederik lærer at tælle | En fortælling om Fredrik der lærer at tælle. Her er samtalen og problemløsning i fokus. Opgaverne til dette afsnit beskæftiger sig med tælleopgaver. Ligeledes inddrages kims-leg som et led i opgaverne. |
|
Talskrivning | Igennem bogen er der sider som, henvender sig til øvelsen i at skrive tal. Der er mange måder at skrive tallene på og eleverne har sikkert allerede en del kendskab til at skrive tal. |
|
Samtaleopgaver | Samtale-opgaverne i bogen skal være med til at lære eleverne at have fokus på det der tales om i kontekst til en opgave. De skal lære at sortere i informationer og finde frem til det rette resultat. |
|
Geometri | Opgaver om geometri retter sig mod forståelse af geometriske former og sammensætninger af disse. Cirkler, rektangler, kvadrater og trekanter. |
|
Addere og subtrahere | Plus og minus er nogle af de grundfærdigheder eleverne skal lære. Det er vigtigt at få eleverne godt i gang med disse regnearter. |
|
Yderligere områder vi kommer til at arbejde med | Vi vil i løbet af året ligeledes komme til at arbejde med spejling, terningespil, temperaturaflæsning samt søjlediagrammer |
|
Mattip | Supplerende kopiark |
Sigma for første. 1.klasse.
Supplerende kopiark.
Sigma for første | I Sigma for første bygger vi videre på elevernes matematiske viden, som eleverne har tilegnet sig sidste år. Materialet består af samtalesider og opgaver, som indledes med en klassesamtale om emnerne. Vi kommer bl. a. omkring: Positionssystemet Optælling Talrækker Addition og subtraktion Figurer
|
|
Matematik i hverdagen og i naturen. | I hverdagen bruger vi matematik på mange måder. Når vi laver mad, bager, og tæller. I naturen skal eleverne lave forskellige figurer med naturmaterialer. Se på ting vi møder i naturen og finde geometriske figurer. |
|
Mattip | Supplerende kopiark |
Årsplaner, forenklede fælles mål:
I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod.
Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen.
På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte.
Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen.
De forenklede fælles mål kan ses her:
Årsplan for matematik i Bøg 2021/2022
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
Sigma for anden | Der bygges videre på elevernes matematiske viden fra Sigma for første. Arbejdet i bogen tager udgangspunkt i opgaver, der inden opstart gennemgås på klassen. Eleverne arbejder individuelt og i små grupper. Bogen inddrager emner i matematikken med fokus på elevernes dagligdag og naturforhold. A-siderne er oplæg til aktiviteter, hvor eleverne samarbejder om matematik i tværfaglige sammenhænge. Her er således fokus på problemløsning og samarbejde. Vi kommer bl.a. omkring: Positionssystemet Penge og valuta Måling; mm og cm Addition og subtraktion Geometri, spejling og tegning af figurer Multiplikation og den lille tabel
|
|
Sigma for tredje | Den viden eleverne har tilegnet sig i Sigma for anden, bliver i tredje klasse udbygget med nye færdigheder inden for matematikken. Her skal eleverne arbejde mere med gange og division, penge, ligninger. Der er et afsnit som handler om halve og kvarte. Som noget nyt skal eleverne lære at bruge en lommeregner som hjælpemiddel til løsning af hverdagsproblemer. Der vil bliver udvidet kendskab til nye figurer og der vil være fokus på vægt og måling, samt omkreds og areal og rumfang og rumindhold. Et af afsnittene omhandler matematik i anvendelse, hvor eleven skal arbejde med sortering og gruppering, diagrammer, indsamling ig registrering af data samt simpel sandsynlighedsregning. Der skal gennemføres eksperimenter, hvor det matematiske sprog vægtes højt, så man sikrer sig, at eleven kan anvende et matematisk sprog til at begrunde egne løsningsforslag til diverse. |
|
Matematik i hverdagen | Vi skal arbejde med matematikken som en ting der går igen i vores hverdag. Eksempelvis i madlavning og opmåling af arealer og omkreds. |
|
Skriftligt | Eleverne skal have styr på skriveretning og opstilling af regnestykker, hvorfor der vil være fokus på elevens opstilling af regnestykker pænt under hindanden samt at der skrives pæne tal. |
|
Årsplaner, forenklede fælles mål:
I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod.
Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen.
På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte.
Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen.
De forenklede fælles mål kan ses her:
Årsplan for Eg i matematik 2021/2022
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
Sigma for fjerde | I Sigma for fjerde bygger vi videre på elevernes matematiske viden, som eleverne har tilegnet sig de sidste år. Vi arbejder med områder indenfor matematikken, bl.a. brøker, decimaltal, indkøb og priser, romertal, K-systemet, geometri, de fire regningsarter, statistik. Bogen inddrager flere tværfaglige emner i matematikken med fokus på elevernes dagligdag og naturforhold. Eleverne arbejder både individuelt og i små grupper. |
|
Sigma for femte | I Sigma for femte bygger vi videre på elevernes matematiske viden, som eleverne har tilegnet sig de sidste år. Vi arbejder med områder indenfor matematikken, bl.a. geometri, de fire regningsarter, magiske kvadrater, procent, rumfang, K-systemet, brøker, hele tal, tid og fart, statistik. Bogen inddrager flere tværfaglige emner i matematikken med fokus på elevernes dagligdag og naturforhold. Eleverne arbejder både individuelt og i små grupper. |
|
Færdighedsregning | Hver uge laves en færdighedsregning, hvor elevernes kundskaber og færdigheder følges. |
|
Orden og opstilling | Eleverne skal lære hvordan de stiller regnestykker pænt op over hinanden. Dette er fokus på orden, hvorfor der vil være vægt på, at tal skrives pænt, og at eleven kan opstille regnestykker med tal korrekt over hinanden. |
|
Årsplaner, forenklede fælles mål:
I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod.
Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen.
På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte.
Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen.
De forenklede fælles mål kan ses her:
Matematik Birk 2021/22
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
Procent og brøker | Procentregning Brøker Anvendelse Omregning |
|
Geometri | Basis geometri Formler og metoder Konstruktion |
|
Algebra og ligninger | Grafer og funktioner Geometriske formler Regler |
|
Lineære funktioner | K-system Forskrifter |
|
Aflæsning og konstruktion | Det metriske system Omregninger Grafer og diagrammer Geogebra |
|
Færdighedsregning | Træning og afleveringer af færdighedsregningssæt Træning og repitition af regneregler Træning af grundfærdigheder |
|
Problemregning | Læse problemorienterede matematiske opgaver Opstilling Informationssøgning i matematiske tekster |
|
Årsplan for Ask i matematik 2021/2022
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
Emne:
Matematiske kompetencer
Problem behandling
Matematisk kommunikation og hjælpemidler
Sigma 8 Multi 9 | Fordybelsesområde:
Modellering og matematiske modeller
Symbolbehandling | Links:
https://www.youtube.com/watch?v=w2clsw7vXpI
|
Geometri
Sigma 8
Trigonometri og geometri
Multi 9 | Genopfriskning af basis geometri
Sinus Udvidet geometri og geometriske figurer 9 kl. |
https://www.youtube.com/watch?v=xOttzfuMhlc
|
Statistik og sandsynlighed
Sigma 8 | Opstilling af statistiske hypoteser
Undersøgelse af udfald
Undersøgelse af statistikker
Fremstilling af matematiske modeller, samt bevisførelse | https://www.youtube.com/watch?v=E9ST2E9DEvY
|
Penge og økonomi
Sigma 8 | Valuta Budgetter Lån og renter | https://www.youtube.com/watch?v=VrChuyQnjEE
|
Algebra og ligninger
Sigma 8 | Reducering Talværdi Variabler
Koordinatsystemer 8 kl. Opstilling af regneudtryk vha. ligninger 9 kl. |
|
De reelle tal - talrækker og figurtal
Sigma 8 | Genopfriskning af de 4 regnearter Potens og rødder Metersystemet |
|
Færdighedsregning og afleveringer | Eleverne afleverer færdighedsregning ca. hver 3 uge.
Eleverne modtager løbende lektier til emner, samt afsluttende opgaver efter hvert emne. |
|
Årsplaner, forenklede fælles mål:
I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod.
Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen.
På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte.
Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen.
De forenklede fælles mål kan ses her:
Fole Friskole & Naturbørnehave
- et godt sted at være